Συμπληρώστε τα παρακάτω πεδία
Email
Password
 
Πατήστε εδώ για να εγγραφείτε.
Σωστή διατροφή και στον θυρεοειδή

Η σωστή διατροφή, όπως ξέρουμε ήδη, παίζει βασικό ρόλο στην καλή μας υγεία. Η πρόληψη νοσημάτων του θυρεοειδούς είναι ένα ακόμα από τα σημαντικά της οφέλη.

Η ρήση "Δια κάθε νόσον αλλά και διά την πρόληψήν της μεγάλη σημασίαν έχει η διαιτητική" αποτελεί σίγουρα μια από τις πιο εύστοχες και διαχρονικές τοποθετήσεις του μεγάλου μας Ιπποκράτη, ο οποίος ανάγει την διατροφή σε σημαντικό μέσο πρόληψης και ίασης. Πολλές φορές ωστόσο η πρόληψη ή η ίαση μπορεί να επιτυγχάνονται από εντελώς αντίθετα διατροφικά μονοπάτια. Όπως ακριβώς συμβαίνει σε κάποιες περιπτώσεις θυρεοειδούς.

Οι δύο όψεις του νομίσματος
Ας δούμε κάποια νοσήματα θυρεοειδούς, τα οποία συναντάμε συχνά στη χώρα μας. Σε πολλές περιπτώσεις για την πρόληψη της βρογχοκήλης (διόγκωση του θυρεοειδή αδένα) είναι απαραίτητος ο εμπλουτισμός της διατροφής με ιώδιο. Την ίδια στιγμή όμως το ιώδιο δεν μπορεί να θεραπεύσει μια εγκατεστημένη βρογχοκήλη, ούτε επιτρέπεται να λαμβάνεται από άτομα που κάνουν ανάλογη θεραπεία.
Σε αυτήν την περίπτωση λοιπόν το διατροφικό στοιχείο που βοηθάει στην πρόληψη μιας κατάστασης, πρέπει να "αποφεύγεται" όταν νοσούμε από αυτήν.
Το τόσο έντονα ταυτισμένο με τις λειτουργίες του θυρεοειδή ιώδιο, πρέπει να αποφεύγεται και σε άλλες καταστάσεις του θυρεοειδούς, όπως η αυτοάνοση θυρεοειδίτιδα ή νόσος Hashimoto. Η Hashimoto αποτελεί χρόνια φλεγμονή του αδένα, που προκαλείται από μη φυσιολογικά αντισώματα και λευκά αιμοσφαίρια, τα οποία επιτίθενται και καταστρέφουν τον θυρεοειδή. Το αμυντικό σύστημα του οργανισμού δηλαδή αναγνωρίζει σαν ξένα τα ίδια τα κύτταρα του θυρεοειδούς και προσπαθεί να τα καταστρέψει. Η "επίθεση" του ανοσοποιητικού συστήματος στο θυρεοειδή, μπορεί να οδηγήσει σε υπολειτουργία του αδένα (υποθυρεοειδισμός), πολύ σπανιότερα σε υπερθυρεοειδισμό, ενώ αρκετές φορές μπορεί να μην συνυπάρχει ορμονική διαταραχή (ευθυρεοειδισμός).

Η σημασία του ιωδίου
Η παρουσία του ιωδίου στις ορμόνες του θυρεοειδούς θυροξίνη και τριιωδοθυρονίνη, δείχνει την άκρως ουσιαστική του επίδραση στον ανθρώπινο μεταβολισμό. Οι ορμόνες του θυρεοειδούς, είναι αναγκαίες για την μετατροπή της τροφής σε ενέργεια, για τον κυτταρικό μεταβολισμό και για την ακεραιότητα του συνδετικού ιστού. Γι αυτό και η έλλειψη ιωδίου οδηγεί σε σημαντικότατες μορφολογικές και λειτουργικές διαταραχές του θυρεοειδούς αδένα (π.χ. βρογχοκήλη) αλλά και σε πνευματική καθυστέρηση. Σήμερα παγκοσμίως το 70% του αλατιού που χρησιμοποιείται εμπλουτίζεται με ιώδιο, γεγονός που έχει συμβάλει στην ουσιαστική μείωση των νέων περιστατικών σοβαρής πνευματικής καθυστέρησης, λόγω έλλειψης ιωδίου, σε βρέφη, κατά 50% από το 1990 μέχρι σήμερα.

Μέτρον άριστον
Η Συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη ιωδίου είναι τα 150 μικρογραμμάρια για τους υγιείς ενήλικες. Όταν όμως συντρέχουν λόγοι για εφαρμογή ειδικής δίαιτας χαμηλής σε ιώδιο, δεν πρέπει να ξεπερνάμε τα 50 μικρογραμμάρια, ποσότητα που αναλογεί σε μόλις 1/8 του κουταλιού του τσαγιού ιωδιούχο αλάτι. Το ιώδιο "κρύβεται" σε όλα τα ψάρια (τα καπνιστά εμπεριέχουν ακόμα μεγαλύτερα ποσά), τα θαλασσινά, το σούσι, καθώς και σε πολλές επεξεργασμένες τροφές που εμπεριέχουν αλάτι. Συνεπώς η σχολαστική ανάγνωση των ετικετών των τροφίμων, κρίνεται αναγκαία όταν συνυπάρχουν λόγοι μείωσης της πρόσληψης ιωδίου. Ο παρακάτω πίνακας είναι ενδεικτικός για την περιεκτικότητα κάποιων τροφών σε ιώδιο.

Μικρογραμμάρια Ιωδίου

Φύκια* (1/4 φλ.τσαγιού)

415

Γιαούρτι (1 κεσεδάκι)

88

Γάλα (1 κούπα - 220 ml)

34 - 58

Αβγό βραστό (1)

23 - 60

Φράουλες (1 φλ.τσαγιού)

13

Μοτσαρέλα (30 γρ.)

10

* Η σπιρουλίνα, φύκι ευρύτατα διαδεδομένο τα τελευταία χρόνια, δεν εμπεριέχει ουσιαστικά ιώδιο αφού μεγαλώνει σε λίμνες και όχι στη θάλασσα.

Αξίζει να τονίσουμε ότι στα τρόφιμα ζωικής προέλευσης και ιδιαίτερα στα γαλακτοκομικά και στα αβγά, οι ποσότητες ιωδίου ποικίλουν έντονα, λόγω της κατά το δοκούν προσθήκης ιωδίου στις ζωοτροφές. Η τακτική αυτή όμως δυστυχώς αποπροσανατολίζει τους ενδιαφερόμενους, που προσπαθούν να ελέγξουν την ποσότητα του ιωδίου που καταναλώνουν. Γι αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένεται να θέσει μέτρα για τον τρόπο και τα ποσά εμπλουτισμού των ζωοτροφών με ιώδιο.

Του Κωνσταντίνου Ξένου, Κλινικού Διαιτολόγου - Διατροφολόγου M.Sc. M.Sc. in Nutritional Medicine - University of Surrey, Διευθυντή τμήματος Διατροφογενετικής & Έρευνας Θρέψης "Ευρωκλινική Αθηνών", www.kxenos.gr

 
Στείλε το σχολιό σου
Για να καταχωρήσετε σχόλιο πρέπει να είσατε συνδεδεμένος. Πατήστε εδώ για να συνδεθείτε
 
Λάμπρος Συντώσης
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
Λάμπρος Συντώσης
«Με τη σωστή ενημέρωση και καθοδήγηση, τόσο τα παιδιά, όσο και οι μεγάλοι μπορούν να αγαπήσουν την υγιεινή διατροφή».
Όνειρα γλυκά...
SHOPPING
Όνειρα γλυκά...
Φυσικά και θα είναι γλυκά με αυτό το κρεβάτι!